mek da ©™


Gud Morning...uih...lamanya cuti...rasa malas jek nk bangun td..3 ari dok lepak kt umah sungguh mengasyikkan..hehe..Ahad- ntah kenapa aku rajin sgt ari tu...pagi2 buta lg bangun...kununnya isteri yg rajin le nih...basuh kain, kemas umah dan tiba2 teringat nk buat nasi tomato lak...yer la memandangkan bahan2 yg lebih ari tu ader lg..so baik aku perabiskan jek..daripada minyak sapi dan tomato puree tuh berkulat dlm fridge..ader baiknya kalo aku kerjakannya...heheh!

Kol 10 aku dah kelentang kelentung kat dapur.Laki aku masih tdo..kunun sunday buat tahit mata..dasyatnya!Oleh kerana terlalu jeles aku kejutkan dia suh wake up g beli buah nenas..yela..nk buat acar timun..kalo xde nenas xsdp lak kan..pulak tuh nk mkn nasi tomato kegemaranku..lupa lak nk beli kt pasar borong semalam...heheh..

Nasi tomato aku simple present tense jek..tak mcm org lain bikin..aku just pakai beras, tomato puree, kulit kayu manis, minyak sapi dan garam secubit rasa.Ader org letak daun pandan lah..susu cair lah..mcm2 kan..aku punya simple jek..asal nampak kaler merah2 ok ler..hahaha..

Cara nk buatnya pun simple jek.Makan lagi simple.Mula2 basuh beras dan sejatkan.Pastu cairkan minyak sapi ke dalam periuk.Masukkan kulit kayu manis..tumiskan ia ok.Pastu masukkan tomato puree n then beras dan air.
Jangan lupa garam secubit rasa.Cikit jek.Masak cam biasa...

Sementara nasi masak, aku goreng ayam utk buat ayam tomato lak.Ader org buat ayam masak merah, kurma daging ke haper kan.Tp ayam tomato 2x5 la ngan ayam masak merah.Tp aku banyakkan letak buah tomato ngan sos tomato sekali.Tomato puree gak.Ish xabis2 ngan tomato.Mentang2 la g borong tomato kat Careefour..hari2 mkn tomato.Wuhaha...Muka pun dh mcm tomato!...

Resepi ayam tomato aku mcm korang lah...simple jek..tp aku g taruk kerisik sikit.Adakah aku waras? Hahaha...rasanya ok jgk..xde la lari..halia, bawang merah n bawang besar..cili boh..gula, garam dan tok aji secukup rasa..very simple.Ops! Ari tuh aku bikin nasi tomato ngan kurma ayam..tp cam xkena jek..kalo kurma daging lagi sodap kan..ayam nih kureng sikit..ekekekek..!

Hmmmm...abg aku nih teror masak gak...aku byk belajar dr dia...biasa la aku nih budak baru belajar.Kalo salah tlg tunjukkan...sebenarnya nk ckp yg aku paksa dia buat acar timun...hahaha..simple jek kan abang? plzzz aku merayu cewah...okeh beres dia dh setuju huhu...begitu la cerita aku yg merepek nih...

Petangnya aku merayu lagi pada suamiku..."Tulun nk kuar..kiter dh penat2 masak..nk kuar jalan la..." kataku dgn penuh emosi sekali..siap ngan muka2..(betul tak ayat neh????)

"Tuh jek kje dia..." Abg balas

Wuhahah!









Labels:
Reactions: 
0 Responses