mek da ©™


bila tiba jek bulan ramadhan...automatik aku teringat kat kelantan tanahairku. aku rindukan masakan ma. kerabu jantung pisang ma cukup sodap.huh. kalo blk sana sure aku suh ma buat kerabu dan makan begitu saje. sama naik ngan abg. kdg2 dia yg beria-ria suh ma aku buat. kembang kempis idung ma aku bila aku memuji masakannya. air tangan ibu...msk aper pun sdp. kalo kat kampung, nasi ngan budu pun sdp.

kuih2 lak pelbagai. nk aper semua ader. kalo kt jb nih pun byk. sedia duit jek. ader yg sodap gak. tp best lg kat kampung. semua yg kita nak pasti ader. cam kuih2 kat atas tuh. hehehehehe. mengidam lak.

dlm byk2 kuih, koleh ubi paling aku suka. koleh ubi? tak phm eh. org luar sebut aper eh. puding ubi keledek tak. aku suka sgt. ma ngan abah aku mmg dh tau dah. dkt2 raya nati...bila aku blk nk raya...hari2 akhir di bln ramadhan, sempat la berbuka di kampung. masa tuh la ma akan sediakan koleh ubi. dia dh tau tuh kegemaran aku. lg2 yg kaler kuning, sdp sgt.

kalo zmn dok kg ngan ma abah dulu...nampak jek abah nk g bazar ramadhan, mesti aku ckp..bah beli koleh ubi ngan laksa penang yer. hihi. laksa tuh mkn mlm2 lak. eyyy...windunya. bestnya berbuka ramai2 ngan adik2. tp kalo zmn sekolah dulu aku jarang bangun sahur. xsuka sahur. minum air jek. hihi.

masa blaja lain plak. bersahur ngan megi jek. hari2 megi. cam2 perasa. arini perasa kari. esk asam laksa. lusa soto ayam. hikhik. xde maknanya aku nk pi beli nasi pagi2 buta masa sahur. nk bgn celik mata pun susah. kalo beli siap2 xbest, sejuk jek nasi ngan lauk tuh. lg xlalu nk mkn.

masa berbuka lak best sekali masa kt kampus. ramai2 berbuka. kol 5 mesti turun pi cafe ngan kwn2 utk beli makanan. pastu berbuka kat pondok2 yg disediakan kat sekitar kolej kediaman kami. huh best bangat. masakan paling aku suka masa kat cafe dulu ialah bawal masam manis ngan kerabu mangga. mmg ngam. huh. sdp.

thn lps aku sambut ramadhan semasa berbadan dua. mcm2 makanan ader kan. sdp la aku jamah itu ini. tgh selera kan. hehehe...blk jek dari kje...mesti g bazar...dgn perot memboyot eeee...

thn nih lain plak. haikal dh muncul dlm hidupku. confirm dia org yg paling kecoh masa berbuka nati. agaknya...aku ngan abg kena bergilir2 lah mkn. mcm skang nih mkn kena gilir2 kecuali dia tgh tdo. leh la mkn berdua. huhu.

moga ramadhan thn nih memberi seribu makna kepada aku sekeluarga.
Labels:
6 Responses
  1. iedaLUVsham Says:

    kat ipoh ni tak banyak kueh klantan, kesian suami ieda..yela..kan dia dah biase ngan kueh sana, plg2 jumpe pon kueh akok, tu pon tak berapa sedap kat sini, kesian dia..

    p/s: ieda blk besut jumaat nih, heheh!! ;)


  2. mamalieyna Says:

    wuhuu manyak sodap itu kue mue.. :)
    *paling suka beli time bulan posa adalah kuih pelita tu...cedap..kt sini manyak..
    *org kedah panggil pengat ubi..sedap sgt..kalo ternmpk kuih tu confirm beli, tp jrg2 ada kt sini..
    *heheh teringat time bersahur kt campus dulu.. yo'o jek kitorang bgn pi cafe beli nasik tau..huhu..gigih..tp kdg2 malas gk..


  3. ctlinda Says:

    ala kita pun teringat zmn lu2 sambut ramdhan kt kg..cam2 leh mkn..la ni lak kna posa ngan teman2 je..xpernah lg sambut ramdhan bsama suami..cian kt dia huhu2..


  4. HappyIrfa Says:

    me too..teringat bawal kukus ma buat.ma akan buat bawal kukus hanya dibulan posa jer..satu lagi ketupat sotong.wallawei


  5. ladyBEErd Says:

    same la kite, kt campus dlu ari2 sahur ngn maggi...bkk pose jek br gi cafe...kt kg, suasana lg besh...ngn keluarga nikmatnyerrrr...huhuhu...windunyer


  6. umihaikal Says:

    bnyaknyer kuih..tp kite suke kuih akok la..hihi..