mek da ©™

dah lama benar mek x buat entri pasal dapur mek nih. hihi. ari ni nk bg resepi pulut berinti. pulut ini dibuat dgn kerjasama sepenuhnya oleh encik somi. maklum la tukang kukus pulut. hohooo...

jom semak sini.

bahan inti:
1 cawan kelapa parut
½ cawan gula merah
½ gelas air
daun pandan
3 cawan pulut
1 ½ cawan santan
daun pandan
garam

cara:
bersihkan pulut dan rendam selama 4 jam. kukus pulut bersama daun pandan sehingga masak.

gaul pulut yang telah masak bersama santan yang bercampur garam dan ketepikan.

untuk inti, masak gula dengan air. masukkan daun pandan dan kelapa parut.

kacau hingga pekat.

angkat dan sejukkan.


dah siap.....sdp dimakan utk sarapan mahupun minum petang. cuba la. hehe. biasa arr..resepi mak-mak. nenek-nenek. mak nenek. hehe.
Labels:
5 Responses
  1. puan.farah. Says:

    suka makan pulut berinti..nampak macam senang..huhu..boleh try ni!


  2. aku pun suka makan ni tapi encik suami tak berapa nak gemar.huhuhu


  3. iedaLUVsham Says:

    sedap giler mek da! lame aku tak makan neh! thanxx ya! :)


  4. mamalieyna Says:

    waa ghajin gk mek da ni masuk dapur eh...hehe..jgn maree.. leh try nih! asek leh try je bila tgk resepi owang tp tak try2 gaks..ihiks.. ^_^


  5. rieda96 Says:

    dah lama tak makan..