mek da ©™
betullah kata orang,pengalaman bersalin setiap anak tuh kadang berlainan. antara haikal dan zara, mek rasa bersalinkan haikal lagi susah. may be sbb anak sulung. mereka spesen sbb sama2 overdue. tuh je yg sama. haikal lewat 5 hari. zara lewat 2 hari. haikal tiada tanda-tanda langsung nak kuar walaupun dh post dated. zara plak mujurlah dah 2 hari lewat akhirnya kuar tanda-tanda nak bersalinkannya. tak sempat induce!!! syukur ... boleh jgk mek merasa tanda-tanda normal nak bersalin!
pada 30 december 2012 jam 5 pagi, tetiba mek terasa spt ade kuar lendir dari miss v. suar dah basah2. hmm..buat xtau jek dulu sbb xde sakit pape. then tdo balik. tetiba masa nak bgn pada waktu subuh, cairan bercampur lendir tuh kuar balik dan lagi banyak. abih basah2, rupanya bercampur jgk dengan darah. time tuh tak de la panic sgt sbb mmg dh tau itu adalah salah satu tanda nak bersalin. kuar lendir bercampur darah (show). masa tuh jgk perut dan pinggang memulas sikit2. mcm nk period. terus tukar baju, amik beg baby semua then bergegas ke hospital. terus register kat bilik bersalin,mek diarah duduk kt bilik saringan. ape lg, mulalah aktiviti cek jln dilakukan muahahaaa... pagi2 dh kena cek dgn doktor lelaki. amik ko! masa tuh dh 4cm, jam 8 lebih dkt2 kol 9 pagi. mek ditolak masuk ke labour room. time nih perot dh makin laju memulas. sakitnyerrrr.. kontraksi setengah jam sekali. pastu 15 minit sekali. then doktor pecahkan air ketuban mek. huihhh rasa panas air tuh bila dia kuar. mmg betullah bila air ketuban dipecahkan, kontraksi semakin kuat. pinggang mcm nk patah. tuhan jer yg tau. dlm pd tuh, alhamdulillah, degupan jantung baby ok dan normal. makin lama makin sakit woooo... kontraksi 3 minit sekali. masa tuh jalan dh bukak 8cm. doktor bgtau belum masa utk meneran so tggu lagi. pinggang dh betul2 nk patah time tuhhh.. mujur lah ade ma utk memberi semangat. time nih incik suami on the way blk dr jb. maklum le, mek bersalin di kg. so, nk tak nak terpaksa akur yg incik suami tak dpt temankan mek di saat2 bersalin. redha...ok sambung blk citer td. tetiba rasa betul2 nk meneran, dh tak leh tahan... doktor cek jalan dh bukak 10 cm. ok doktor ckp dh sampai masa utk meneran. time tuh dh nak kol 12 tghari. mek disuruh meneran sekuat nyerrrr... tuhan jek yg tau betapa hijaunya muka mek time nih kihkihkih. yg mek tahu time tuh nak baby mek cpt2 kuar. alhamdulillah, pd jam 12.12 minit tengahari kuarlah seorang bayi perempuan seberat 3.6 kg yg mek namakan wan adelia izara. so, keputusan ultrasound aritu adelah betul. hikhik. its a girl... eh tetiba rasa xpercaya yg baby mek nih kategori besar lah jugak... patut lah masa dok g check up misi2 dok kata perot mek besar. takotttt wooo.. masa cek jln td pun doktor cuak jgk sbb tgk mak nyer kecik, tinggi 150cm jek.. boleh ker nih baby kuar cpt2 hehe... xde yg peliknya.. dgn kuasa tuhan, zara kuar secara normal dh ambil masa lebih kurang 15 minit jek utk meneran. kuasa Allah, dia permudahkan. sbb tuh la mek rasa bersalinkan zara lg senang dr bersalinkan haikal. anak kedua kotnyerrrr... luka sikit jek. jahit tak byk. jap je jahit. 4-5 hari dh sembuh luka tuh. alhamdullah berkat byk mkn kurma nabi ajwa ngan buah delima tuh kotttt heheeee.... thank you Allah ....
Labels: ,
2 Responses
  1. mamalieyna Says:

    Alhamdulillah tak lamz szkit bersalin kali ke2ye mek da.. syukur.. blh la tmbh lg lepas ni..hehe..


  2. Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Perkara Yang Perlu Di Jangka Ketika Masuk Bilik Bersalin. Penting untuk ibu yang mengandung anak sulung, supaya nanti taklah gelabah sangat. :)