mek da ©™

Dear diary,

Seterusnya kami ke Tapak Kawasan Beras Terbakar. Kat sini tak payah bayar, masuk free je hehe. Mengikut sejarah, beras terbakar ini merupakan salah satu bukti sumpahan Mahsuri.

Haruslah jugak kan pegi tempat-tempat bersejarah ni... alang-alang dah sampai sini huhu :)




Kawasan beras terbakar telah dipagar sebagai tanda letaknya tapak kawasan beras terbakar.


Pengunjung dapat melihat sendiri kewujudan beras terbakar...


Sejarah beras terbakar


Tapak kawasan 


Di sini juga terdapat gerai-gerai kecil yang menjual pelbagai barangan seperti kain batik, produk berasaskan gamat dan cenderamata seperti keychain dan fridge magnet.

Tengok tu kemain busy my mum... cari apa la tu hahaha.......



Kak mek borong gamat dekat sini


Pelbagai produk berasaskan gamat dengan harga yang amat berpatutan


Cantik kan rumah ni? suka suka............. 





Beras terbakar
AddressKampung Raja, 07000 Langkawi, Kedah
Hours:  Open 8:00AM Closes 5:30PM











Satu lagi tempat bersejarah ialah Kota Mahsuri. Terletak lebih kurang 12km dari Pekan Kuah.

Harga Tiket KOTA MAHSURI

Pelawat Dalam Negara ( pemegang my kad)
  • Dewasa rm 12.00
  • Kanak-kanak rm6.00

Pelawat Luar Negara
  • Dewasa rm 17.00
  • Kanak-kanak rm 7.00



  • Alamat : Jalan Makam Mahsuri, Kampung Mawar, 07000 Langkawi, Kedah.
  • Nombor Telefon : +60 4-955 6055
  • Waktu Operasi : 8:30 a.m – 6:00 p.m 
  • Facebook : Kota Mahsuri


Makam Mahsuri merupakan tempat di mana ikon lagenda Lagenda Langkawi dikebumikan. 



Perigi Mahsuri


Rumah Kedah



Lagenda  sumber: wikipedia

Mahsuri adalah anak perempuan kepada pasangan yang berpindah dari Phuket ibunda mereka ke Pulau Langkawi untuk mencari kehidupan yang lebih baik. Dia adalah yang paling cantik dalam semua Langkawi dan berkahwin pahlawan Wan Darus (atau Wan Derus). Namun begitu, suaminya terpaksa berperang dengan Siam menyerang, meninggalkan Mahsuri ketinggalan untuk menjaga dirinya sendiri. Ia adalah pada masa ini bahawa Mahsuri berkawan dengan seorang pengembara muda yang bernama Deraman. isteri ketua kampung Wan Mahura cemburu dengan kecantikan Mahsuri. Dia menyebarkan khabar angin bahawa Mahsuri tidak setia dan mempunyai hubungan sulit dengan Deraman dalam ketiadaan Wan Darus. Akhirnya, khabar angin berkembang cukup kuat bahawa penduduk kampung secara terbuka menuduh beliau berzina. Mahsuri mengaku dia tidak bersalah, tetapi tiada siapa yang percaya dia.Mahsuri adalah diikat dengan pokok (atau tiang) dan ditikam sampai mati tetapi ia tidak berjaya. Selepas setiap percubaan pelaksanaan gagal, Mahsuri memberitahu mereka untuk membunuh beliau dengan 'keris' keluarganya. Apabila dia ditikam, darah putih mengalir dari luka, menandakan dia tidak bersalah. Beberapa burung terbang di atas dia untuk menutup tubuhnya. Nafas mati , Mahsuri mengutuk Langkawi mempunyai tujuh generasi nasib malang. Kerajaan ini kemudian diambil alih oleh Siam. Penduduk kampung di Padang Mat Sirat dibakar sawah padi mereka sendiri dan untuk tidak membiarkan membiarkan mereka jatuh ke tangan Siam.


Ok bersambung..........................

Till then,
Mekda





Labels:
Reactions: 
0 Responses
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...