mek da ©™
Semalam hari Ahad kan?? Tahu tak aper aku dan laki aku buat semalam?? Hahah..jgn otak kuning lak OK! Hehehe..ekceli nk citer...semalam Papa Haikal masuk dapur...buatkan Nasi Dagang kegemaranku. Eeee...Papa Haikal nih suka masak kalo korang nk thu..so ringan la cikit bebananku...kui..kui..tp jgn ingat aku boleh goyang kaki lak...ee..dia yg masak, aku yg kena prepare bahan...cam cutter gitu..kahkahkah..Okay...bahan nasi dagang Papa gini...

1 cawan pulut
3 cawan beras
1 biji kelapa (ambil santan pekat)
10 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
2 cm halia
1 sudu kecil halba

Beras dan pulut disatukan, cuci dan rendam sehari semalam. Panaskan kukusan dan kukus beras pulut sehingga masak. Angkat, gaulkan dengan santan yang telah dimasukkan garam. Gaul dengan bahan yang dimayang dan halba. Masukkan semula ke dalam periuk pengukus dan kukus lagi sampai masak. Angkat dan hidangkan.


Disaat menunggu nasi dagang yg hampir masak..


Tgk tuh..dh masak pun....


Jeng..jeng..tangan papa jek masa blog..xnak enter frame muka OK.ee..


Korang.....sila beri perhatian..gulai nasi dagang nih aku yg buat tau.Papa Haikal just masak nasi jek (ayat cover)...aderkah kelihatan lazat atau korang rasa nk muntah gitu...eee..bahan2 nya...cam biasa ler..

2 ekor ikan tongkol
20 biji bawang merah, ditumbuk
3 cm lengkuas, dititik
2 cm kunyit hidup, ditumbuk
4 sudu besar kerisik
2 mangkuk santan daripada 1 biji kelapa 1 ulas bawang putih
2 cm halia, dititik
20 tangkai cili kering, ditumbuk halus
Sedikit asam gelugur
Minyak untuk menumis
5 tangkai cili hijau

Bersihkan ikan dan dipotong mengikut suka. Masukkan ke dalam periuk.

Taburkan garam dan asam gelugur di atas ikan. Tuang air hingga ke paras ikan.

Tutup periuk dan jerang di atas api sederhana. Rebus hingga kering.

Panaskan minyak. Tumis bawang putih, bawang merah, cili tumbuk, kunyit, halia, lengkuas dan santan pekat.

Apabila kuah mendidih, masukkan ikan, kerisik, cili hijau, garam dan gula.

Biar hingga mendidih baru diangkat.


Selamat mencuba...resepi Nasi Dagang diambil daripada Mertuaku yg jauh nun di sana. Blaja ngan mak sendiri x reti-reti! Reti makan jek.....eee




Labels:
6 Responses
  1. ida..nti bg resepi nasi kerabu le pulak..hehehe..i loike..hehehe


  2. myle@my Says:

    waaa..
    nasik dagang...
    bikin kecur lioq guwe sajork...
    huhuuu..
    =D


  3. ctlinda Says:

    wah!xsangka pandai msk nasi dagang...nk order nasi dagang spinggan xnk kuah byk tau hihi2


  4. bhulat Says:

    nampak sedap nyerrr... terliur!!!


  5. Shahida Says:

    hernee- okeh ditanggung beres..ekekek..org joho suka mkn nasi kerabu gak eh..hihi

    emy- xleh lawan nasi dagang bwh pokok ceri kota bharu kiter

    ctlinda-laa linda rupanya...ke mn menghilang cyg ...lama xcontact..aha nasi dagang xbest kalo letak kuah byk..

    bhulat- betul ke sodap atau nk terwekkkkkk..ee


  6. sedap - sedap
    pasni boleh try resepi ni
    ayu suke giler mkn nasi dagang tapi tak reti buat
    gulai ian tongkol tu retilah buat