mek da ©™
hari ini, masa ini, ketika ini...genaplah 3 tahun tahun aku berkhidmat di kompeni korporat ini...ceh korporat ke? huhu. selepas konvokesyen, aku berhijrah ke bandaraya johor bahru untuk mencari kerja. sgt sadis time tuh. huhu. korang dapat bayangkan tak? mcm mn saat korang mencari kerja dulu2? bg yang terus dpt kje gomen ok la. rezeki awl kan. mls nk ckp byk psl nih. yg penting aku ade kerjaya. xkira gomen atau swasta. kerja kena ikhlas. ececeh.......

nk citer sikit mcm mn leh dpt kerja nih. masa lps konvo tuh... tiap2 hari beli paper. nk cari kerja la kunun. masa tuh dah kat jb. sewa kat flat tmn molek. hohoho. time tuh org lain semua pi keje, aku goyang kaki kat umah. tp sentiasa bgn pagi2 utk mendapatkan paper kat kedai mamak bwh tuh.....biasanya aku beli harian metro jek...time tuh aku target jd clerk pun cukup lorrr...hehe.

xcukup paper, aku g cyber cafe. search vacancy kalo2 ade kat jobstreet.com tu. byk tp susah nk lps. bila dh kumpul2 semua aku terus call mn2 kompeni yg tawarkan jawatan o nih. boleh dikatakan byk gile la aku try. interbiu x usah nk citer le. xkira kompeni ape aku bantai jek. janji time tuh aku dpt kerja. haha.

aku pernah try mintak admin /hr kt kilang2. aku pernah mintak admin kat kompeni marketing. aku mintak gak kat manpower kompeni bla..bla..bla...jgn tak thu kat shopping centre pun aku apply tp apply utk jd clerk la. cth the store, giant...mcm2 lorrr..kelakar. byk tempat g interbiu. haha. mcm2 cerita.

pastu ade satu kali tu...kat kompeni marketing. gila babas dia tipu aku. sampai hari ini aku ingat dan kena berhati-hati...dia kata tugas aku sebagai admin clerk, tp kurang asam dia suh aku ikut gak budak2 sales marketing g promote produk sampai ke luar daerah. cth cam taktik 'gores & menang'. aku tnya bos tu..."saya apply clerk, tp kenapa sy kena joint bdk2 marketing? nk kena jln sana sini." bos tuh jwb, "awk kena cr pengalaman dulu...ikut diorang selama 3 bln..br leh dok opis" sah sah aku kena goreng. esknya, aku terus cabut tak dtg tempat tuh.....haha. blk melalak kat umah. sakit hati sgt. aku xsuka kerja2 marketing.

selang beberapa hari tu...al maklum dh dekat sebulan tak dpt2 kerja, aku tibai jek ape2 kerja. janji halal. aku kerja kat careefour. dok berdiri layan customer 12 jam. sakit kaki2. korang tau la kerja kat pusat membeli belah cam ner kan. bkn cam dok opis. hakikatnya, itulah kali pertama aku kerja mcm tu. sungguh aku tak minat. cam bdk2 tunggu result ok la kerja mcm tuh. jd cashier.......huhu.

genap 2 minggu aku kerja kat carrefour, tut2 ade satu kompeni (tempat aku kerja skang call)...mlm time tuh..dlm kol 8 kalo xsilap. bos tuh suh aku dtg interbiu esk pagi. aku ckp aku dah kerja. poyo ckp jgk....pastu bos ckp, kalo berminat jgn lupa dtg....so ape lg aku blurr...pikir mcm mn nk escape dr kje kat carrefour tuh...aku pesan kat sorang bdk yg sama kje, kalo aku lambat dtg esk ckp aku ade hal. sbbnya aku xnak lpskan terus kerja sekarang dan nk tgk dulu mcm mn keje yg baru tu....ye la mn tau xlps interbiu..karan satu hal kena mencari lak...

esknya, aku g interbiu. dlm BI woooo...biasa la bos cina. huhu. lps jek interbiu, bos tuh ckp suh aku terus dtg kerja esk. yahooo...leh gak aku kerja opis. haha. mcm mn dgn carrefour? terus aku cabut tanpa memberi maklumat resign pun.....jahatnya aku. tp bodoh gak, 2 minggu kerja..xdpt gaji. bengong jgk aku nih. sia2 jek kje. penat ajek blk mlm2 buta. terus cabut gitu, confirm bos tuh suka ati sbb tak yah byr gaji aku kan? kesannya, 2-3 bln aku tak pegi carrefour. takut jumpa nyonya tuh....eeee. ok abis citer psl carrefour.

akhirnya, dpt la kje opis. masa mula2 kje sini, aku diberi position assistant admin officer. ye la pengalaman masih kurang. fresh graduate katakan.bkn clerk cabut tp kje sama ngan clerk jek. haha. xpe janji kje opis. skang nih aku adalah admin executive yang poyo dan suka mengulorrrr...hehe. xpe la buat sementara nih, xde rezeki aku kat gomen lg. aku maintain kat sini dulu. walaupun adekalanya stress tahap gaban, aku teruskan sampai dh masuk 3 tahun dah aku kat sini...huhu.

sepanjang berada kat kompeni nih, mcm2 pengalaman dah aku lalui. cukup mematangkan aku. yang penting, mcm2 org aku temui. dari yang korporat sampai yang keparat. huhu. semoga thn dpn, aku akan mendapat kerja yg lebih mantap. Insya Allah.......

pengalaman mendewasakan aku...hadapilah semua dgn tabah. baik buruk kena terima seadanya.


*baju mula2 aku pakai masa kerja sini...kahkah...poyo...

ok, nih cite pengalaman masa kat jb. lom masuk kat KL lg. eeeeeee....tp jap jek cari kje kat KL. xjadi kat sana. rezeki kat sini kot.....
Labels:
4 Responses
  1. hehe..pengalaman mencari keje mmg gitulah..yg bestnyer tu aa kena tipu psl keje jual2 tu, mmg hampeh..akak pun kena tp esoknya dia suh mula keja, akak tak dtg ler..sapa nak..tak minat i!! hikhik..lwk kn pengalaman mncari keje ni..mcm2 ada.. ^_^

    pepun tahniah, dh bertahan 3 tahun yek, tp tokleh lwn akak..akak dh 4tahun setengah dh kt kompeni ni..ihiks..


  2. akak lepas konvo, byk dpt offer keja kat kl, tapi ayahanda dan bonda tak benarkan...katanya cari jala kerja yg dekat2 ngan umah, tak yah p jauh2..last2 kat lembah sintok ni jugak la rezeki akak...dah 12 tahun pun..alhamdullillah


  3. fuh.. betol lah.. bukan senang nak dapat keje sekarang kan.. sama ar ngan ai dulu.. macam2 keje buat.. sebelom dapat keje nih!! alhamdulillah.. harap2 rezeki akan datang bertambah2 baik~


  4. Eliss Says:

    aku mula dengan gaji 300 jer dulu pdhal ijazah :P
    Alhamdulillah, berkat tak memilih kerja, akhirnya keja gomen walaupun guna diploma :)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...